Powiatowy Rzecznik Konsumentów
- Szczegóły
- Opublikowano: poniedziałek, 05, sierpień 2013 08:23
Podstawa prawna działania Rzecznika:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
art. 76 - stanowi delegację ustawową dla organów administracji publicznej oraz organów samorządu terytorialnego, do prowadzenia aktywnej i spójnej polityki, gwarantującej skuteczną ochronę konsumentów „przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi”;
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym;
Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
reguluje zakres zadań samorządu terytorialnego w zakresie ochrony praw konsumentów oraz kształtuje pozycję Rzecznika konsumentów.
Uprawnienia Rzecznika:
Rzecznicy wyposażeni są przez ustawodawcę w uprawnienia procesowe i doradcze, do których należą:
1. zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów,
2. wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów, oraz wstępowanie za ich zgodą do toczącego się postępowania, w sprawach o ochronę interesów konsumenta,
3. możliwość udzielania obywatelom także w innych formach pomocy prawnej w zakresie ochrony praw konsumentów,
4. składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
5. współdziałanie z właściwymi terytorialnie delegaturami UOKiK, jednostkami IH, oraz organizacjami konsumenckimi,
6. występowanie do Zarządu Powiatu z wnioskiem o zlecenie prowadzenia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego działającym na obszarze powiatu organizacjom, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumenta,
7. możliwość żądania wszczęcia postępowania antymonopolowego,
8. prawo występowania do UOKiK w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów,
9. wytaczanie powództwa jako reprezentant grupy w postępowaniu grupowym.
Sprawę załatwia i udziela szczegółowych wyjaśnień:
Rzecznik Praw Konsumenta - Waldemar Sawicki
Starostwo Powiatowe w Bolesławcu, ul. Armii Krajowej 12, pokój nr 6
tel. 75 612 17 03
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Godziny pracy:
Poniedziałek 7.30 - 17.00
Wtorek-czwartek 7.30 - 15.30
Piątek 7:30 - 14:00
Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów 2020
ABC Konsumenta
1. Co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji ,
2. Usługi - potyczki z fachowcem ,
3. Reklama i promocja - dzisiaj tylko 9,99 zł ,
4. Zawieranie umowy - zakup butów to też umowa ,
5. Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa -spotkanie z akwizytorem ,
6. Sprzedaż na odległość -zakupy bez wychodzenia z domu ,
7. Sprzedaż na odległość -zakupy bez wychodzenia z domu c.d .,
8. Usługi telekomunikacyjne - Dzwonić każdy może ,
9. Usługi telekomunikacyjne - Dzwonić każdy może c.d. ,
10. Reklamacja usług telekomunikacyjnych -zawyżony rachunek - płacić, nie płacić ,
11. Ubezpieczenie - ogólne warunki ubezpieczenia - lektura dla nas czy egzamin dla agenta ,
12. Spór z ubezpieczycielem - jak być mądrym po szkodzie ,
13. Spór z ubezpieczycielem - jak być mądrym po szkodzie c.d.
14. Kredyt - jak wziąć, aby spłacić część 1 , część 2 , część 3 ,
15. Usługi turystyczne - Wycieczka z biurem podróży ,
16. Postępowanie sądowe - Czasochłonna ostateczność czy prosta konieczność? ,
17. Ochrona danych osobowych. Prywatność - prawi do bycia pozostawionym w spokoju ,
18. Zabawki - radosna i bezpieczna zabawa ,
19. AGD ,
20. Poradnik dla konsumentów 60 plus